Appendix yhtye perustettiin aikana, jolloin sekä Suomessa että maailmalla punk alkoi jakautua eri alalajeihin. Appendixin esittämän musiikin voidaankin tyylillisesti katsoa lukeutuvan Hardcore punkiksi. Hardcore erosi tyylinä aiempien yhtyeiden esittämästä punkista etenkin terävämmällä kielenkäytöllään, iskevyydellään ja lyhyemmillä biiseillä. Hardcore punkin sanoitukset kertoivat yleensä sodasta ja vapaudesta sekä väkivallasta tai olivat muuten kantaa ottavia. Muita 80-luvun alun Hardcorebändejä Suomessa olivat Terveet Kädet, Kaaos, Riistetyt ja Lama. Vastaavia ulkomaalaisia yhtyeitä oli muun muassa Washingtonissa vuonna 1980 perustettu hardcore punkbändi Minor Threat. Sittemmin vuosien varrella punkmusiikki on kehittynyt ja sen eri alalajeja on tullut vielä lisää. Näitä ovat esimerkiksi Bad religionin tunnetuksi tekemä skeittipunkki, Talking Headsin soittama art-punk ja synkkishardcore jota on esittänyt ainakin bändi nimeltä Remains of The Day.

Appendixin musiikki ei ole kovin paljoa vuosien saatossa muuttunut ja bändi ei olekaan tehnyt enää muutamaan vuoteen uutta musiikkia. Eikä ole tarvinnutkaan, sillä yhtyeen vanhat kappaleet ovat edelleen tai oikeastaan taas uudelleen ajankohtaisia. Alun perin bändin musiikki kuului hardcore punkin alalajiin, mutta sittemmin bändin musiikki hieman muuttui sen kokeiltua ottaa käyttöönsä syntetisaattorin ja sähkörummut, kuten ajan hengen mukaisesti monet muutkin yhtyeet tekivät. Sittemmin yhtye on taas palannut takaisin juurilleen veivaamaan alkuaikojen ”peruspunkkia”, sitä mitä he kaikkein parhaiten osaavat.

Elä niin kuin me

Appendix otti alkuaikoinaan mallia tuon ajan suurista punkbändeistä ja laulut kertovat tyytymättömyydestä taloudelliseen ja poliittiseen tilanteeseen. Tästä kertoo etenkin yhtyeen ensimmäisen julkaisun nimikkokappale Ei raha oo mun valuuttaa Appendix joka on alun perin Olli Lindholmin ja Jussi Hakulisen yhteistyönä säveltämä ja sanoittama. Kappaleessa kerrotaan juuri tästä turhautumisesta ihmisten juostessa aivan turhaan rahan perässä. Samaa aihetta käsittelee esikoislevyn toinen kappale Kuitenkin kuolemme. Laulu kehottaa kaikkia ihmisiä elämään niin kuin bändin jäsenet ja olemaan murehtimatta liikaa huomisesta. Kappaleessa neuvotaan, ettei rahaa kannata palvoa, sillä siitä ei kuoleman jälkeen enää ole mitään iloa. Parempi on elää elämäänsä niin onnellisena kuin mahdollista ja unohtaa maallisen omaisuuden tavoittelu. Vuonna 1983 julkaistiin myös EP nimeltä Huora, joka jo nimellään aiheuttaa mielipiteitä ja vastakkainasettelua.

Seuraavan Appendix levyn nimeltä Top of the Pops julkaisi saksalainen Rock-O-Rama Records vuonna 1984. Levy julkaistiin Suomessa vasta vuonna 2012 nimellä listahitit. Tälläkin levyllä on paljon suomalaista yhteiskuntaa kritisoivia ja muita yleisesti mielipiteitä kiristäviä aiheita kuten Eliittipiiri.

Vuosina 1985 ja 1986 yhtye levytti vain muutaman kappaleen nimillä Aktion ja Mata Hari ja seuraava pidempi julkaisu oli vasta vuonna 1994 julkaistu kokoelmalevy Diagnosis. Tätä julkaisua seurasi vuonna 1996 EP-levy, Suomineito. 2000-luvun pitkäsoittoja ovat olleet Syyntakeeton, vuonna 2006; Studio-Live vuonna 2011 ja EXTRANEUS vuonna 2013.

Uusi aika

Appendixin vanhat sanoitukset sopivat tähän päivään aivan yhtä lailla kuin ne sopivat 80 -luvullekin. Ihmiset samaistuvat taas kappaleisiin työttömyyden ja rahavaikeuksien kautta. Rosoinen punk ilmentää hyvin tyytymättömyyttä myös 2000 -luvun poliittiseen epävarmuuteen ja taloudelliseen tilanteeseen. Näin kappaleet ovat löytäneet myös uutta nuorempaa kuulijakuntaa, vaikkakin samoja bändin vanhoja faneja 80-luvun kulta-ajoilta löytää tiensä edelleen yhtyeen keikoille.

Appendix on uuden alkunsa jälkeen esiintynyt myös uudenlaisissa kokoonpanoissa. Nimellä Bigpendix se on keikkaillut Porin Big Bandin kanssa. Ja vaikkakin suurin osa tämän kokoonpanon esittämistä kappaleista ovatkin alun perin Appendixin omaa aiempaa tuotantoa, saavat ne aivan eri ulottuvuuden ison orkesterin kanssa esitettyinä. Appendix yhtyeen musiikki on saavuttanut tunnettuutta myös ulkomailla ja suosion kasvu jatkuu yhä. Myös uudet aluevaltaukset voivat tulla tulevaisuudessa kysymykseen, kun musiikkia käytetään enemmän ja enemmän uusilla tavoilla. Esimerkiksi videopeleissä ja nyt myös useissa internetin kolikkopeleissä käytetään nykyään sekä maailmanluokan artistien, kuin myös pienempienkin nimien musiikkia. Ainakin Guns’n Roses ja Jimi Hendrix ovat sellaisia, joiden musiikkia on käytetty tällaisten musikkia sisältävien pelien taustalla. Lisäämällä aikanaan levyttäneiden tai vaikka vieläkin keikkailevien artistien musiikkia pelien taustalle peleistä on saatu viihdyttävämpiä, mutta ne myös lisäävät etenkin uuden sukupolven musiikkitietoutta ja tuovat artisteja uudella tavalla esille. Kun tämän alan kehitys vielä etenee, ei ole mitenkään kaukaa haettua, ettemmekö tulevaisuudessa voisi kuulla myös Appendix-yhtyeen tuotantoa tässä yhteydessä.